Tulevan rahapelilain markkinointikielto nostattaa kulmakarvoja

Rahapeliuudistuksen bonuskielto

Uuden rahapelilakiluonnoksen markkinointiin liittyvät kohdat ovat herättäneet hämmästystä pelialalla.

Markkinointi painetussa mediassa ja televisiossa tulee olemaan sallittua, mutta netissä tapahtuvaa mainontaa suitsitaan kovalla kädellä.

Affiliate-markkinointia suitsitaan

Sen sijaan kiellettyä on markkinointi ”hyödyntämällä rahapelien markkinoinnin yhteydessä kuluttajan verkkoliikennettä yksilöivää tunnistetta ja antamalla samanaikaisesti rahapelisivustolle suoraan tai välillisesti ohjaavan tiedon”

Tämä tarkoittaa käytännössä affiliate-markkinoinnin kieltoa, sillä affiliate-markkinointi on kuvatun kaltaista yksilöivää tunnistetta hyödyntävää verkkoliikennettä.

Toisaalta sitä on myös vaikkapa Helsingin Sanomien sivustolla tapahtuva display-mainonta. Tämä onkin ollut yksi hämmennystä aiheuttava lainkohta: Meneekö affiliate-kiellon pesuveden mukana myös kaikenlainen netissä tapahtuva bannerimainonta? Se kun on harvoin kovin tehokasta, jos mainosten klikkaajia ei pystytä träkkäämään.

Affiliate-markkinointi on erittäin tehokkaasti kohdennettua markkinointia

Affiliate-markkinoinnin suurimmat tekijät ovat sivustoja, jotka pyrkivät ohjaamaan liikennettä sivustoilleen Googlen kautta. Näin ollen esimerkiksi ”uudet kasinobonukset suomalaisille”-hakusanalla googlettava päätynee sivustolle, jossa näitä on listattu tietoineen. Näille sivustoille päätyy ainoastaan kuluttaja, joka etsimällä etsii tietoa rahapeleistä.

TV- ja printtimainonta sen sijaan näkyvät kaikille, myös heille jotka eivät ole kiinnostuneita pelaamaan tai pyrkivät pysymään erossa pelaamisesta.

Bonuskielto heikentää lisenssinhaltijoiden kilpailukykyä

”Muiden hyödykkeiden tarjoaminen ja asiakkaalle annettava bonuspeliraha”

Näin on muotoiltu lakiluonnoksen bonukset kieltävä lainkohta.

Lisenssijärjestelmän yhtenä pääasiallisena tavoitteena on pyrkiä kanavoimaan lähes koko rahapelaaminen Suomen pelilisenssin haltijoille. Käytännössä laki kieltää uusille pelaajille tarjottavat bonukset kokonaan. Vanhoillekin pelaajille annettaviin bonuksiin liittyy sellaisia ehtoja, ettei niiden tarjoaminen ole kasinolle järkevää.

Näin ollen Suomen lisenssin haltijat eivät voi tarjota suomalaisille pelaajilleen bonuksia, jotka ovat monille pelaajille se koko pelaamisen suola. Lisenssin ulkopuolisia toimijoita tämä ei tietenkään rajoita millään tavalla.

Heikentävätkö affiliate- ja bonuskiellot koko lisenssijärjestelmää?

Uudessa rahapelilaissa ollaan tekemässä virheitä, jotka on erittäin helppo nähdä jo ennalta. Pelaamisen kanavointi lisenssitoimijoille ei tule onnistumaan, jos näille ei anneta mahdollisuuksia toimia rahapelimarkkinan vakiintuneiden tapojen mukaisesti. Ne muutamat toimijat, jotka tulevat Suomen lisenssin hankkimaan joutuvat kilpailemaan Suomen rajoittavilla säännöillä satoja kilpailijoita vastaan, joiden ei tarvitse näitä sääntöjä noudattaa.

Näemmekö lisenssihakemuksia vuonna 2026?

Kun kilpailutilanne on jo etukäteen sementoitu lisenssinhaltijoille näin hankalaksi, voidaan perustellusti kysyä onko koko lisenssiä mielekästä hankkia? Mikä motivoi ulkomaista toimijaa tulemaan hankalan sääntelyn piiriin, eikä jäämään ulkopuolelle vapaampien tapojen pariin? Suomen pelilisenssin hankkiminen on tietenkin myös kallista, ja sen haltija sitoutuu maksamaan veronsa toiminnasta Suomeen.

Laki vaikuttaa pahoin jo tässä vaiheessa melkoiselta flopilta, ja viimeistään voimaantulon jälkeen tilanne selkeytynee lain laatijoillekin. Sopii kuitenkin toivoa, että olemme väärässä ja hommaan saadaan jonkinlainen järki.